پوست

علت، پیشگیری و درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم

همه چیز درباره خطوط پنجه کلاغی

چین و چروک‌های دور چشم از جمله خطوط پنجه کلاغی بخشی از روند افزایش سن بوده و در واقع جزء اولین علائم پیری هستند که در صورت ظاهر می‌شوند. این چروک‌ها اگرچه اجتناب ناپذیر هستند، اما راه‌های زیادی برای درمان و پیشگیری از آنها وجود دارد که در این مقاله معرفی خواهیم کرد. همچنین شما را با علت ایجاد چروک های پنجه کلاغی و انواع آن، آشنا می‌سازیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خطوط پنجه کلاغی چیست و چرا به وجود می‌آیند؟

خطوط پنجه کلاغی به چروک‌هایی گفته می‌شود که در گوشه خارجی چشم شکل می‌گیرند و ظاهری همانند پنجه کلاغ دارند! این خطوط در نتیجه کاهش الاستیسیته پوست و انقباض مداوم ماهیچه‌های این قسمت که باعث جمع شدن و چروکیده شدن پوست می‌شود، به وجود می‌آیند.

انواع خطوط پنجه کلاغی شامل چروک‌های دینامیک و استاتیک است. در ابتدا این خطوط از نوع چروک‌های دینامیک یا پویا هستند به این معنا که فقط با تغییر حالت چهره مانند خندیدن یا اخم کردن نمایان می‌شوند و زمانی که چهره به حالت طبیعی بازمی‌گردد، این چروک‌ها نیز از بین می‌روند.

با گذر زمان به تدریج چروک‌های دینامیک تبدیل به چروک‌های استاتیک یا همیشگی می‌شوند؛ یعنی حتی در حالت طبیعی چهره نیز کاملا نمایان هستند.

دلایل و راه‌های پیشگیری از خطوط پنجه کلاغی:

۱) افزایش سن

گذر زمان و افزایش سن، تغییراتی را در پوست ایجاد می‌کند که اجتناب ناپذیر هستند. یکی از این تغییرات، کاهش و توقف سنتز کلاژن و الاستین می‌باشد که دوتا از مهم‌ترین پروتئین‌های ساختاری در پوست هستند. کلاژن مسئول حفظ استحکام پوست و الاستین وظیفه حفظ الاستیسیته یا خاصیت ارتجاعی پوست را بر عهده دارد.

سنتز این دو پروتئین با افزایش سن، کاهش پیدا کرده و در سنین بین ۲۸ تا ۳۰ سالگی متوقف می‌شود! در نتیجه به تدریج پوست شل و افتاده شده و چروک‌های پنجه کلاغی ظاهر می‌شوند.

پیشگیری: از سنین کم یعنی آغاز دهه ۲۰ سالگی، یک روتین پوستی منظم برای خود ترتیب داده و به طور مدام آن را انجام دهید. رعایت روتین پوستی منظم، روند پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد و از بروز بسیار از علائم جلوگیری می‌کند.

مقالات مرتبط: نکات مراقبت از پوست در سن ۲۰ سالگی

۲) نور خورشید

پرتوهای مضر خورشید با تخریب کلاژن و الاستین پوست، افتادگی و شل شدن پوست را تشدید کرده و روند پیری آن را تسریع می‌کنند. در نتیجه باعث پیدایش چروک‌های پنجه کلاغی در سنین جوانی می‌شوند و عمق این چروکها را به تدریج افزایش می‌دهند.

پیشگیری: در طول روز حتما از یک ضدآفتاب مناسب دور چشم و عینک آفتابی استفاده کنید و در صورت امکان، کلاه لبه دار بگذارید تا پوست صورت و دور چشمانتان در برابر آفتاب محافظت شوند.

مقالات مرتبط: بهترین مارک ضد آفتاب برای دور چشم چیست؟

۳) آلودگی‌های محیطی

آلودگی‌های محیطی با تولید رادیکال‌های آزاد و ایجاد استرس اکسیداتیو، دقیقا اثر مشابه پرتوهای فرابنفش خورشید را دارند و باعث تخریب کلاژن و الاستین پوست، بروز چروک‌های پنجه کلاغی، افتادگی و شل شدن پوست اطراف چشم می‌شوند.

پیشگیری: در رژیم غذایی خود از منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید و در روتین پوستی خود نیز از کرم‌ دور چشمی استفاده کنید که حاوی غلظت بالایی از ترکیبات آنتی اکسیدان داشته باشد. به عنوان مثال کرم دور چشم و لب انار کلینیانس غنی شده با آنتی اکسیدان‌ها بوده و محافظ و جوانساز قوی دور چشم است.

۴) نوسانات وزنی

یکی از شایع‌ترین عواملی که الاستیسیته پوست را از بین می‌برد و پوست را در معرض شل شدگی و چروکیده شدن قرار می‌دهد، نوسانات وزنی مداوم است. در اثر کاهش وزن، پوست حجم طبیعی خود را از دست می‌دهد و با افزایش وزن، پوست به حالت طبیعی‌اش بازمی‌گردد. این کشش مداوم، خاصیت ارتجاعی پوست را از بین می‌برد و پوست را شل و افتاده می‌کند.

پیشگیری: بهترین راه برای جلوگیری از تغییرات وزنی مداوم، داشتن یک رژیم غذایی ثابت و ورزش همیشگی است که شما را در وزن ایده‌آل و ثابت نگه می‌دارد.

۵) استرس

زمانی که دچار استرس می‌شوید، هورمون کورتیزول در بدن افزایش می‌یابد که یکی از پیامدهای آن، کاهش سرعت کلاژن سازی در پوست است. در این شرایط بیشترین صدمات به پوست نازک و حساس دور چشم وارد می‌شود. نتیجه این اتفاق، بروز چین و چروک‌های زیر چشم و خطوط پنجه کلاغی است.

پیشگیری: هر عملی که به کاهش استرس در شما کمک می‌کند را انجام دهید. به عنوان مثال پیاده روی، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان، مطالعه کتاب، انجام کارهای هنری و … از جمله مواردی هستند که باعث رفع استرس و القاء حس آرامش در شما می‌شوند.

مقالات مرتبط: علت چروک دور چشم در سنین پایین چیست؟

۶) تغییر مداوم حالت چهره

انقباض مداوم عضلات صورت در نتیجه تغییر حالات چهره، باعث جمع شدگی و چروکیده شدن پوست می‌شود. حتما تا به حال متوجه جمع شدن پوستتان در گوشه خارجی چشم‌ها هنگام خندیدن یا اخم کردن شده‌اید. تکرار مداوم این حالت در ابتدا باعث بروز خطوط پنجه کلاغی دینامیک و سپس چروک‌های استاتیک می‌شود.

پیشگیری: تغییر حالت چهره یک عمل اجتناب ناپذیر است که نمی‌توان انجام نداد. اما اگر حساسیت زیادی روی آن دارید، با انجام بوتاکس می‌توانید از انقباض عضلات دور چشم جلوگیری شود.

درمان خطوط پنجه کلاغی با روش‌های خانگی و کلینیکال

۱) کرم دور چشم

استفاده از کرم دور چشم یک روش ساده، کم هزینه و بی دردسر برای کاهش و جلوگیری از پیدایش چروک پنجه کلاغی است. دوتا از بهترین کرم های دور چشم که به این منظور می‌توانید استفاده کنید، کرم دور چشم رسوراترول کدلی و دور چشم سلولار بوست نوتروژینا است که هر دو ضد چروک قوی دور چشم می‌باشند.

۲) بوتاکس

از زمان قدیم تا به حال که روش‌های کلینیکی زیادی ابداع شده‌اند، بوتاکس همیشه یک روش موثر برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی دور چشم بوده است. بوتاکس در واقع نوعی سم است که عضله حلقوی در گوشه خارجی چشم را فلج و از انقباض آن جلوگیری می‌کند. در نتیجه از عمق چروک‌های پنجه کلاغی می‌کاهد و از بروز خطوط بیشتر جلوگیری می‌کند.

بوتاکس در واقع برای درمان چروکهای پتجه کلاغی دینامیک بسیار موثر است؛ یعنی خطوطی که با تغییر حالت چهره نمایان می‌شوند و در حالت عادی وجود ندارند.

۳) تزریق ژل یا فیلر

تزریق فیلر از روش‌های درمانی موثر برای رفع خطوط پنجه کلاغی ثابت و عمیق می‌باشد. اگر در حالت بی حرکتی صورت دارای چین و چروک در گوشه خارجی چشمانتان هستید، فیلر با پر کردن و حجم دهی به پوست باعث رفع این خطوط و صاف شدن پوست شما می‌شود.

۴) لیزر Co2 فرکشنال

در لیزر درمانی طول موج‌های مشخصی به لایه‌های درونی پوست فرستاده می‌شوند که سلول‌های کلاژن ساز را وادار به تولید کلاژن کرده و پوست را جوانسازی می‌کنند. از این روش برای درمان خطوط پنجه کلاغی دور چشم نیز استفاده می‌شود. 

مقالات مرتبط: نقش کلاژن در پوست چیست؟

۵) میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ که نام دیگر آن Collagen induction therapy است، از دیگر روش‌های از بین بردن خطوط پنجه کلاغی دور چشم است. در این روش با استفاده از ابزاری به نام درماپن، صدها سوراخ بسیار ریز و باریک در پوست ایجاد می‌شوند.

در نتیجه پوست شروع به بازسازی خود می‌کند و تولید کلاژن و الاستین برای بهبود و ترمیم بافت پوست، افزایش می‌یابد. از طرفی حفره‌های ایجاد شده، امکان نفوذ ترکیبات درمانی مانند هیالورونیک اسید به لایه‌های عمقی‌تر پوست را فراهم می‌سازند. 

مقالات مرتبط: خواص هیالورونیک اسید برای پوست چیست؟

۶) لیفت با نخ

در این روش نخ‌های مخصوص به کمک سوزن در زیر پوست جای گذاری می‌شوند و سپس با کشش این نخ‌ها، پوست گوشه خارجی چشم و شقیقه‌ها کشیده شده و چروک های پنجه کلاغی آن باز می‌شوند.

جمع بندی نهایی:

در این قسمت جدولی از مزایا و معایب روش‌های معرفی شده برای درمان خطوط پنجه کلاغی برایتان آورده‌ایم تا بهتر بتوانید این روش‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید:

نام روشمزایامعایب
کرم دور چشمروشی غیرتهاجمی، کم هزینه، ساده و در دسترس برای همه است.اثرگذاری کمتر و دیرتری نسبت به روش‌های تهاجمی دارد.
بوتاکساثربخشی خوبی دارد، جزء روش‌های کم خطر است و هزینه آن نسبت به سایر روشها، کمتر می‌باشد.در مقایسه با روشهای دیگر، ماندگاری‌ کمتری دارد (کمتر از یک سال)
تزریق فیلراثرگذاری سریع و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.اثرات آن موقتی بوده و نیاز به تمدید دوباره دارد.
لیزر درمانیروش کم تهاجمی و بدون درد است.اثرگذاری زمان بری داشته و نیاز به چند جلسه درمانی دارد. 
میکرونیدلینگاثربخشی خوب و ماندگاری بالایی دارد.شدت تهاجمی بودن آن از سایر روشها بیشتر و آزردگی پوست نیز بیشتر است.
لیفت با نخاثربخشی سریعی دارد و بدون ایجاد زخم و اسکار است. امکان دارد باعث عدم تقارن دو طرف صورت و یا تحریک اعصاب محیطی شود.

اگر شما نیز چروک‌ پنجه کلاغی دور چشم دارید، در قسمت دیدگاه برای ما بنویسید که از چه محصولات یا روش‌هایی برای از بین بردن این خطوط استفاده کرده‌اید؟ همچنین اگر سوالات بیشتری درباره درمان این چین و چروک‌‌ها دارید، می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

آیا عوامل ژنتیکی در ایجاد خطوط پنجه کلاغی نقش دارند؟

بله، ژنتیک یکی از عوامل تاثیرگذار روی روند پیری پوست است و در بعضی افراد باعث بروز چین و چروک‌های زودرس می‌‍شود.

آیا روش‌های خانگی مانند استفاده از روغن‌های طبیعی می‌توانند به کاهش خطوط پنجه کلاغی کمک کنند؟

روش‌های خانگی نه تنها فاقد اثربخشی هستند، بلکه می‌توانند عوارض جانبی به همراه داشته باشند به ویژه برای دور چشم که ناحیه بسیار حساسی است.

آیا تغذیه مناسب می‌تواند تاثیری در کاهش خطوط پنجه کلاغی داشته باشد؟

تغذیه سالم شاید روی پیشگیری از پیری پوست تاثیری داشته باشد، اما به درمان چین و چروک‌ها از جمله خطوط پنجه کلاغی کمکی نمی‌کند!