پوست

علت چروک زیر چشم در جوانی چیست و آیا قابل پیشگیری است؟

چین و چروک زیر چشم می‌تواند در هر فردی و در هر سنی حتی در دوران جوانی ایجاد شود. آیا می‌خواهید بدانید که علت چروک زیر چشم در جوانی چیست؟ پس با ما همراه باشید.

بروز چین و چروک‌های اطراف چشم مانند خطوط پنجه کلاغی یک امر طبیعی در روند پیری است. با افزایش سن، میزان کلاژن و الاستین در پوست کاهش یافته و در نتیجه پوست افتاده و شل می‌شود و خاصیت کشسانی خود را به مرور زمان از دست می‌دهد. در چنین حالتی خطوط ظریف و عمیق شروع به ظاهر شدن می‌کنند.

از آنجا که پوست دور چشم بسیار نازک تر و حساس‌تر از پوست سایر قسمت‌های بدن است و چربی کمتری نیز دارد، علائم پیری را خیلی سریع‌تر از سایر نقاط بدن نشان می‌دهد. به همین علت خرید   کرم دور چشم  مناسب از همان دوران جوانی اهمیت بسیار زیادی دارد.

اما در سنین کم که پوست هنوز استحکام و قدرت کشسانی بالایی دارد، چرا برخی افراد دچار چین و چروک در زیر چشمانشان می‌شوند؟

در ادامه این دلایل را به شما معرفی می‌کنیم.

 

علت چروک زیر چشم در جوانی چیست؟

به طور کلی ۱۳ تا عامل می‌توانند دلیل چروک زیر چشم در نوجوانی باشند. این عوامل هیچ ارتباطی با فرآیند پیری ندارند.

 

۱) نور خورشید

بزرگترین و اساسی‌ترین دلیل چروک زیر چشم در جوانی ، اشعه‌های UV هستند. هر دو نوع اشعه UV یعنی UVA که به اعماق پوست نفوذ می کند و UVB که عامل آفتاب سوختگی است، باعث ایجاد این چین و چروک ها می‌شوند.

این اشعه ها کلاژن و الاستین پوست را تخریب می‌کنند. این فرآیند دقیقا مشابه همان اتفاقی است که در فرآیند پیری رخ می‌دهد.

نور خورشید نه تنها دور چشم بلکه سایر قسمت های صورت شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی اشعه‌های خورشید مهم‌ترین علت پیری زودرس هستند.

به جای تلاش برای رفع چروک زیر چشم در جوانی با استفاده از یک ضد آفتاب مخصوص دور چشم مانند  کرم ضد آفتاب دور چشم سان سیف  از بروز این چروک‌ها جلوگیری نمایید. همچنین با زدن عینک آفتابی و یا گذاشتن کلاه آفتابی لبه پهن نیز می‌توانید ناحیه حساس دور چشمانتان را از نور خورشید در امان نگه دارید.

 

۲) آلودگی به عنوان یک علت چروک زیر چشم در جوانی

شاید شما متوجه نباشید که محیطی که در آن زندگی می کنید تا چه حد پوستتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما ندانستن آن چیزی از آسیب های مخرب محیط بر پوست کم نمی‌کند.

آلودگی محیط می‌تواند باعث تولید رادیکال‌های آزاد شود و پوست شما را در معرض استرس اکسیداتیو قرار دهد. همانطور که گفته شد پوست زیر چشم بسیار نازک و حساس است و در نتیجه بیشترین آسیب به این ناحیه وارد می‌شود.

پس آلودگی محیط می‌تواند یک دلیل چروک زیر چشم در جوانی باشد.

اگر شما در چنین محیطی زندگی می‌کنید، حتما قبل از خواب صورت و به ویژه دور چشمان خود را بشویید تا ذرات آلوده از روی پوستتان کاملا پاکسازی شوند.

 

۳) کمبود خواب

تاثیر کم خوابی بر چروک زیر چشم در جوانی

آیا می دانستید که داشتن خواب کافی به شما در داشتن پوستی سالم و بدون چین و چروک کمک می‌کند؟ 

کمبود خواب باعث تغییر در PH پوست و عدم توانایی سلول‌ها برای هیدراته ماندن (حفظ آب درون سلولی) می‌شود. از طرفی دفع سموم از بدن هنگام خواب انجام می‌شود. اگر دفع این سموم به درستی انجام نگیرد، آسیب زیادی به پوست به ویژه ناحیه حساس دور چشم وارد می‌کند.

از آنجا که امروزه جوانان وقت زیادی را صرف کار کردن با موبایل و کامپیوترشان می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا دیرتر به رختخواب بروند، بسیاری از آنها شاهد چین و چروک اطراف چشم در همین سن کم هستند.

علاوه بر این، زل زدن به صفحه موبایل یا کامپیوتر نیز می تواند علت چروک زیر چشم در جوانی باشد.

پس شب ها زود به رختخواب بروید و حتما ۶ تا ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید تا دچار پیری زودرس در دور چشمان خود نشوید.

 

۴) استرس

استرس در محیط کار یا زندگی شخصی نه تنها از نظر روحی به شما آسیب می رساند بلکه از لحاظ جسمی نیز آثار مخربی بر بدن دارد. در مواقعی که شما دچار استرس می‌شوید، هورمون کورتیزول در بدنتان افزایش می‌یابد. این هورمون توانایی پوست برای حفظ رطوبت را کاهش می‌دهد.

از طرفی افزایش قند خون باعث آسیب رسیدن به فیبرهای کلاژن و الاستین می‌شود. اینها پروتئین‌های اصلی برای حفظ ساختار پوست، جلوگیری از افتادگی آن و بروز چین و چروک‌ها هستند.

پس برای رفع چروک زیر چشم در جوانی هر طور شده استرس را از خود دور کنید. کمی پیاده روی بعد از شام، تفریح با دوستان و یا صحبت با یک روان شناس می‌تواند به شما در کاهش استرس کمک کند.

 

۵) قند و شکر به عنوان یک علت چروک زیر چشم در جوانی

شیرینی جات علاوه بر آن که باعث چاقی و افزایش وزن شما می‌شوند، در پیری زودرس و بروز چروک زیر چشم در جوانی نیز نقش دارند.

قند بعد از فرآیند هضم و جذب توسط خون وارد یک چرخه‌ای به نام گلیکولیز شده و طی آن به پروتئین‌های مختلف بدن وصل می‌شود و با آنها واکنش می‌دهد.

طبق گفته کریستینا گلدن برگ، متخصص درماتولوژی، متاسفانه این پروتئین‌ها همان کلاژن و الاستین هستند. قند با اتصال به این دو پروتئین باعث ضعیف شدن آنها و در نتیجه پیدایش چروک دور چشم در جوانی می‌شود زیرا پوست دور چشم بسیار حساس بوده و مستعد پیری زودرس است.

علاوه بر اینها چرخه گلیکولیز باعث تولید محصولات سمی و در نتیجه ایجاد چروک‌های بیشتر می‌شود.

با قطع مصرف قند و شکر و یا به حداقل رساندن آن علاوه بر کاهش وزن و داشتن اندامی متناسب، می توانید جوانی را به پوستتان بازگردانید.

 

۶) تغییر حالات چهره

اخم کردن، ریز کردن چشم‌ها برای مشاهده بهتر و لوچ کردن چشم‌ها همگی از جمله این تغییرات و علت چروک زیر چشم در جوانی هستند.

تغییر حالت چهره باعث انقباض ماهیچه‌ها می‌شود و طبق توضیحات دکتر گلدن برگ این انقباضات سبب فشرده شدن سلول‌ها و شکل گیری چین و چروک‌ها در زیر چشم می‌شوند.

به ویژه کسانی که چشمانشان ضعیف است و برای دیدن هر چیزی مدام چشمانشان را ریز می‌کنند، چروک‌های عمیقی در زیر چشمان آنها ایجاد می شوند.

ریز کردن چشم ها در مقابل آفتاب نیز چنین نتیجه ای دارد.

برای جلوگیری از بروز چروک دور چشم در جوانی حتما نزد یک متخصص چشم بروید تا عینک طبی به شما بدهد. روزها در بیرون از خانه نیز عینک آفتابی بزنید.

 

۷) ژنتیک یک علت چروک زیر چشم در جوانی است

ژنتیک و چروک زیر چشم

اگرچه نقش ژنتیک به اندازه سایر عوامل پر رنگ نیست، اما به هر حال یک عامل موثر در بروز چروک زیر چشم در جوانی است.

برخی افراد به طور ژنتیکی در سنین کم نسبت به سایر هم سن و سالان خود، چین و چروک‌های بیشتری در زیر چشمانشان دارند. اما نگران نباشید زیرا با داشتن یک سبک زندگی سالم و مراقبت صحیح از پوست دور چشم، تاثیر این عامل به حداقل می رسد.

 

۸) خشکی پوست یک دلیل مهم چروک زیر چشم در جوانی است

پوست خشک بیشتر مستعد داشتن چین و چروک می‌باشد. بعضی از افراد نوع پوستشان خشک است و برخی دیگر در محیطی با آب و هوای خشک زندگی می‌کنند که باعث خشک بودن پوستشان می‌شود.

در هر دو صورت در این افراد علت چروک زیر چشم در جوانی می‌تواند خشک بودن پوست باشد. پس حتما روز و شب برای دور چشمان خود از یک مرطوب کننده مخصوص دور چشم مانند  کرم دور چشم ضد چروک درماتیپیک  استفاده کنید.

این کرم پوست اطراف چشمان شما را مرطوب می‌کند و ترکیبات مغذی ضروری را به آن می رساند. علاوه بر پیشگیری در رفع چروک زیر چشم در جوانی نیز بسیار موثر است زیرا این چروک‌ها اغلب سطحی بوده و تاشی از خشکی پوست هستند.

 

۹) مصرف دخانیات و الکل

نیکوتین موجود در دود سیگار باعث نازک شدن رگ‌های خونی زیر پوست می‌شود. در نتیجه خون رسانی به پوست کم شده و مواد مغذی و لازم به اندازه کافی به اپیدرم نمی‌رسند.

این مسئله پوست شما به ویژه پوست حساس زیر چشم را مستعد چین و چروک می‌کند.

الکل نیز باعث خشک شدن آب بدن و دهیدراته شدن آن می‌شود. از طرفی خواب شما را مختل می‌کند.

همه این ها می‌توانند علت چروک زیر چشم جوانی باشند.

 

۱۰) نوسانات وزنی

یک دلیل چروک زیر چشم در نوجوانی ، تغییرات وزنی مداوم است. در پی چاق و لاغر شدن‌های مداوم، خاصیت کشسانی پوست به ویژه پوست حساس دور چشم کاهش می‌یابد.

در نتیجه پوست این ناحیه شل، افتاده و دچار چین و چروک می‌شود.

سعی کنید تا حد امکان یک وزن ثابت داشته باشید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

 

۱۱) نداشتن یک روتین مراقبت از پوست

پوست ما نیاز به مراقبت ویژه دارد به ویژه پوست حساس و نازک اطراف چشم. این مراقبت شامل شست و شوی صحیح و استفاده از کرم دور چشم است.

بسیاری از جوانان در انجام این کارها کوتاهی می‌کنند. حتی بعضی مواقع شب‌ها با آرایش می‌خوابند که تاثیرات بسیار مخربی بر پوست دارد و یکی از مهم‌ترین دلایل چروک زیر چشم در جوانی می‌باشد.

پس حتما قبل از خواب، آرایش دور چشم را به طور کامل پاک کنید. روزی ۲ مرتبه ناحیه دور چشم را همراه با کل صورتتان بشویید و از کرم دور چشم مناسب نیز استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با سایر نکات پیشگیری، توصیه می‌شود مقاله  جلوگیری از چروک دور چشم  را مطالعه نمایید تا بتوانید با مراقبت اصولی و صحیح تا حد امکان از بروز چین و چروک‌ها جلوگیری کنید.

 

۱۲) داشتن رفتاری خشن با پوست حساس دور چشم

یک علت چروک زیر چشم در جوانی ، نداشتن رفتاری ملایم با چشم‌ها است. به عنوان مثال مالیدن چشم‌ها به هم و یا خوابیدن به نحوی که صورتتان در بالشت فرو رود، به پوست آسیب رسانده و می‌تواند دلیل چروک زیر چشم در جوانی باشد.

پس از انجام چنین کارهایی جددا خودداری کنید.

فرو رفتن سر در بالشت هنگام خواب نه تنها سبب بروز چروک زیر چشم می‌شود، بلکه سایر چروک‌ها مانند خط خنده و خطوط پیشانی را نیز به وجود می‌آورد.

همچنین هنگام شست و شوی چشمان خود ملایمت به خرج داده و به آهستگی این کار را انجام دهید.

 

۱۳) یک علت چروک زیر چشم در جوانی تغذیه نامناسب است

متاسفانه این مورد در بسیاری از جوانان دیده می‌شود. مواد مغذی و ویتامین‌هایی مانند C،E،A و K نقش اساسی در داشتن پوستی صاف و بدون چروک دارند.

اما با خوردن فست فود و غذاهای فرآوری شده، این ویتامین‌های مورد نیاز پوست و بدن تامین نمی‌‍شوند.

یک عادت بسیار بد دیگر در بین جوانان نخوردن صبحانه است که باعث کمبود ویتامین شدید در آنها می‌شود.

برای پیشگیری از چروک زیر چشم در جوانی سعی کنید یک تغذیه سالم داشته باشید. تا حد امکان فست فود و غذاهای فرآوری شده مصرف نکنید. بدون خوردن صبحانه هرگز به مدرسه، دانشگاه و یا سرکار نروید.

 

سخن آخر:

اکنون با مطالعه این مقاله، مهم‌ترین دلایل چروک دور چشم در جوانی را شناخته‌اید و می‌توانید با پیشگیری از آنها به حفظ جوانی و سلامتی پوست خود کمک کنید.

اما توجه داشته باشید که اجتناب کامل از برخی عوامل تقریبا امری غیر ممکن است. درنتیجه بروز تعدادی چروک در سنین کم امری اجتناب ناپذیر بوده و بهتر است زیاد روی این مسئله حساس نباشید.

امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

سوالات و نظرات خود را در رابطه با چروک دور چشم و راه‌های درمان آن، در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید.

 

منبع: momjunction

نوشته های مشابه