پوست

آیا می‌توان از گلیسیرین برای دور چشم استفاده کرد؟

آیا تا به حال از گلیسیرین برای دور چشم خود استفاده کرده اید؟

پوست حساس دور چشم اولین جایی است که علائم پیری را در خود نشان می دهد. پوست این ناحیه بسیار نازک بوده و با افزایش سن، نازک تر هم می شود.

چربی های موجود در ناحیه دور چشم بسیار کم هستند و به مرور زمان میزان آنها کاهش می یابد. به دنبال نازک شدن پوست دور چشم، رنگ آبی یا قرمز رگ های خونی از زیر آن کاملا دیده می شوند.

سایر علائم تاثیرگذار بر پیری عبارتند از:

  • خشکی که قدرت کشسانی پوست را دچار مشکل می کند.
  • التهاب که باعث ایجاد تورم می شود.
  • تغییر حالات چهره که باعث پیدایش خطوط ظریف روی پوست می شود.

نازکی پوست، چربی کم، آسیب های ناشی از خشکی، التهاب و تغییر حالات چهره همگی باعث شده اند تا ناحیه دور چشم شدیدا نسبت به علائم پیری حساس باشد.

این علائم عبارتند از:

  • سیاهی دور چشم
  • پف که ناشی از تحریک پوستی است
  • خطوط ظریف و چین و چروک ها

جالب است بدانید که گلیسیرین برای رفع مشکلات دور چشم از جمله خشکی و تیرگی آن بسیار موثر است. در عین حال به راحتی قابل استفاده بوده و می‌تواند با ترکیبات بسیار مفید دیگری ترکیب شود و در نهایت به عنوان یک دور چشم طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد.

شما حتی به هنگام خرید  کرم دور چشم  می‌توانید گلیسیرین را به عنوان یک ماده موثر در لیست ترکیبات تشکیل دهنده محصول پیدا کنید.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با خواص گلیسیرین برای دور چشم و روش‌های استفاده از آن آشنا شوید.

 

 

گلیسیرین برای دور چشم ؛ ماده‌ای طبیعی با خواص بی‌نظیر برای پوست

قبل از آشنایی با خواص گلیسیرین برای پوست ، ابتدا بهتر است بیشتر درباره این ماده و تاریخچه کشف آن بدانید.

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین یک ترکیب طبیعی با خواص ضد پیری است که برای درمان چین و چروک‌ها، خشکی، تیرگی و پف ناحیه حساس دور چشم و بازگردانی قدرت کشسانی پوست استفاده می‌شود.

این مایع شیرین، شفاف و بدون بو از چربی های گیاهی و حیوانی به دست می‌آید. گلیسیرین در همه چربی ها و روغن ها وجود دارد.

به علت خواص ضد پیری اش و همچنین عدم تحریک کردن پوست، در ساخت بسیاری از محصول ضد پیری برای دور چشم استفاده می شود. همچنین گلیسیرین برای سیاهی دور چشم نیز مفید می باشد.

 

گلیسرین برای اولین بار چگونه کشف شد؟

این ترکیب برای نخستین بار توسط یک شیمی دان سوئدی به نام کارل ویلهم شیل در سال ۱۷۸۳ کشف شد. این شیمی دان گلیسیرین را از روغن زیتون استخراج کرد و آن را به عنوان ماده شیرین اصلی در چربی معرفی کرد.

نخستین بار یک شیمی دان فرانسوی به نام مایکل اوگن در سال ۱۸۱۱ از گلیسیرین برای ساخت صابون استفاده کرد. اما کورئول شخصی بود که نام این ترکیب را گلیسیرین نامید.

در اواخر دهه ۱۹۵۰ گلیسیرین تبدیل به یک دارو برای درمان یک بیماری چشمی به نام گلوکوم (آب سیاه) شد.

مطالعات امروزه نشان می دهند که گلیسیرین برای دور چشم بسیار مفید بوده و دارای خواص ضد پیری است.

به علت خواص گلیسیرین برای پوست دارد، از آن برای ساخت صابون های لاکچری، لوسیون های مرطوب کننده، و محصولات ضد پیری به طور گسترده استفاده می شود.

و اما بشنوید از فواید گلیسیرین برای دور چشم :

 

گلیسیرین برای دور چشم چه خواصی دارد؟

خواص گلیسیرین برای دور چشم

گلیسیرین پوست اطراف چشم را ضخیم تر می کند و رطوبت و خاصیت کشسانی را به آن بازمی گرداند. همچنین مانع از تحریک و آزرده شدن پوست می شود.

به علاوه در نتیجه پیر شدن پوست، لایه سطحی آن یعنی اپیدرم دچار کمبود AQP3 (آکواپورین) می شود. AQP3 ناقل کمپلکس آب/ گلیسرول (گلیسیرین) در پوست بوده و در اثر کمبود آن، پوست دچار خشکی شده و خاصیت کشسانی‌اش را از دست می دهد.

اما با مصرف موضعی گلیسیرین برای دور چشم (کرم ها یا سرم های حاوی گلیسیرین)، این کمبود AQP3 در پوست جبران شده و از خشکی نیز جلوگیری می شود.

گلیسیرین با فراهم‌سازی رطوبت مورد نیاز پوست و تشکیل یک لایه مرطوب و محافظ روی سطح آن، مانع از بروز علائم پیری می‌شود. این ترکیب پوست شما را آبرسانی می‌کند، رطوبت را به سمت لایه سطحی آن کشانده و در آنجا حفظ می‌نماید.

بازگردانی رطوبت به پوست و حفظ آن باعث تقویت قدرت کشسانی و کاهش خطوط ظریف و چروک‌ها می‌شود.

 

دیگر خواص گلیسیرین برای پوست و دور چشم:

چندین مطالعه و تحقیق وجود دارند که خواص گلیسیرین برای پوست را ثابت کرده‌اند. به عنوان مثال در یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۰۳ در کشور دانمارک مشخص شد که تنها ۱۰ دقیقه بعد از مصرف موضعی گلیسیرین، قدرت کشسانی پوست به آن بازمی‌گردد.

همچنین یک مطالعه دیگر در سال ۱۹۸۸ که در مجله درماتولوژی به چاپ رسید، نشان داد که گلیسیرین می‌تواند قرمزی و تحریک پوستی را کاهش دهد. به این ترتیب پف و تورمی که ناشی از التهاب دورچشم هستند، تسکین می‌یابند.

گلیسیرین به طور طبیعی در ساختار پوست ما وجود دارد. وظیفه آن هم این است که ماتریکس درون سلولی را آبرسانی می‌کند. به این ترتیب فواصل بین بافت‌هایی که مسئول حفظ شکل و استحکام پوست هستند، پر شده و پوستمان نرم و لطیف باقی می‌ماند.

به علت داشتن خاصیت رطوبت رسانی بالا، گفته می‌شود که گلیسیرین برای گودی زیرچشم نیز مفید است زیرا امکان دارد این گودی ناشی از کمبود آب در پوست باشد. اما اگر گودی زیر چشم مربوط به ژنتیک و ساختار استخوانی صورت باشد، گلیسیرین تاثیر مثبتی روی کاهش این گودی ندارد.

گلیسیرین به تولید دوباره سلول‌های پوستی کمک کرده و گردش سلولی را تقویت می‌کند. به این ترتیب سلول‌های پوستی جدید جایگزین سلول‌های قدیمی و پیر می‌شوند.

یکی دیگر از خواص گلیسیرین برای دور چشم ، افزایش ضخامت سلول‌های پوستی کورنئوسیت است. این سلول‌ها در لایه سطحی و خارجی پوست یعنی اپیدرم یافت می‌شوند. افزایش ضخامت پوست نازک دور چشم می‌تواند به کاهش تیرگی آن کمک کند.

به طور کلی گلیسیرین یک ماده چرب و طبیعی است که با رایج‌ترین مشکلات دور چشم مقابله می‌کند از جمله:

  • کاهش انعطاف پذیری پوست
  • نازکی پوست
  • چروک‌ دور چشم
  • سیاهی دورچشم
  • پف
  • خشکی

این ترکیب رشد سلول‌های پوستی جدید را تقویت کرده و تحریک پوستی را که می‌تواند منجر به پف چشم‌ها شود، برطرف می‌کند.

با توجه به خواص گلیسیرین برای دور چشم ، از این ماده برای ساخت اکثر کرم‌های دورچشم استفاده می‌شود.

چه کسانی می توانند از محصولات حاوی گلیسیرین برای دور چشم خود استفاده کنند؟

چه کسانی می توانند از گلیسیرین برای دور چشم استفاده کنند

کسانی که هر یک از علائم زیر را در ناحیه دور چشمانشان دارند و یا می خواهند از بروز آنها جلوگیری کنند:

  • از دست رفتن خاصیت کشسانی پوست
  • سیاهی دور چشم
  • پف
  • چین و چروک های ناشی از تغییر حالات چهره مانند خطوط پنجه کلاغی

 

 

استفاده از گلیسیرین و گلاب برای دور چشم

 تاکنون با خواص گلیسیرین برای دور چشم به طور کامل آشنا شده‌اید. گلیسیرین برای رطوبت رسانی و حفظ خاصیت ارتجاعی پوست بسیار موثر عمل می‌کند. اما توصیه می‌شود که گلیسیرین را همراه با گلاب استفاده نمایید زیرا ترکیب گلیسیرین و گلاب برای دور چشم معجزه می‌کند!

تعدادی از مهم‌ترین فواید گلاب برای دور چشم عبارتند از:

 

۱) تسکین التهابات پوستی

گلبرگ‌های رز سرشار  فلاوونوئیدها هستند که جزء قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها به شمار می‌روند. این ترکیبات با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، از پوست حساس دور چشم محافظت می‌کنند. همچنین خواص ضدالتهابی دارند و پوست دور چشم‌ها را تسکین می‌دهند.

 

۲) جلوگیری از آسیب سلولی و پیری زودرس

رادیکال‌های آزادی که در محیط حضور دارند با گرفتن اکسیژن از حیاتی‌ترین مولکول‌های بدن، آسیب بسیار جدی به سلول‌ها از جمله سلول‌های پوستی وارد می‌کنند و در نهایت باعث پیدایش چین و چروک‌ها می‌شوند. از آنجا که گلاب سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است، از پوست دور چشم در برابر این آسیب‌های سلولی و پیری زودرس محافظت می‌کند.

 

۳) کاهش تیرگی و پف زیر چشم

گلاب می‌تواند به افزایش روشنی و شفافیت پوست کمک کند. پس قطعا ترکیب گلاب و گلیسیرین برای سیاهی دور چشم نیز موثر است.  رفع سیاهی زیر چشم با آبلیمو  نیز یک روش طبیعی دیگر و موثر است.

گلاب همچنین با ترکیبات ضدالتهاب و تسکین دهنده خود، سبب کاهش پف زیر چشم‌ها می‌شود.

 

طرز تهیه ماسک گلاب و گلیسیرین برای دور چشم

 شما می‌توانید گلاب و گلیسیرین را به چندین روش مختلف با هم ترکیب کنید و ماسک‌های خانگی متعددی بسازید. در ادامه تعدادی از ساده‌ترین ماسک‌های گلیسیرین و گلاب برای دور چشم را به شما معرفی می‌کنیم:

 

۱) گلاب، روغن بادام و گلیسیرین

 

مواد مورد نیاز:

  • نصف قاشق چای خوری روغن بادام
  • یک قاشق چای خوری گلاب
  • نصف قاشق چای خوری گلیسیرین

 

روش استفاده:

تمامی مواد را با هم ترکیب نموده و سپس دو عدد پد پنبه‌ای را به آن آغشته کنید. پدها را به مدت ۳۰ دقیقه زیر چشمانتان بگذارید و سپس بردارید. قبل از شستشو کمی ناحیه اطراف چشم را ماساژ دهید.

ترکیب گلاب و روغن بادام با گلیسیرین برای دور چشم بسیار عالی بوده و یک ماسک طبیعی فوق‌العاده برای رطوبت رسانی به پوست دور چشم می‌باشد.

 

۲) ژل آلوئه ورا، گلیسیرین و گلاب

 

مواد مورد نیاز:

  • یک قاشق چای ژل آلوئه ورا
  • یک قاشق چای خوری گلاب
  • نصف قاشق چای خوری گلیسیرین

 

روش استفاده:

تمامی مواد را با هم ترکیب نمایید. سپس دو عدد پد پنبه‌ای را به این ماسک خانگی آغشته کرده و به مدت ۲۰ دقیقه زیر چشمان خود بگذارید.

این ماسک به علت دارا بودن ژل آلوئه ورا برای رفع خشکی پوست زیر چشم بسیار عالی بوده و طرز تهیه بسیار آسانی نیز دارد.

 

۳) پودر چوب صندل، گلیسیرین و گلاب

 

مواد مورد نیاز:

  • یک قاشق چای خوری پودر چوب صندل
  • یک قاشق چای خوری گلاب
  • نصف قاشق چای خوری گلیسیرین

 

روش استفاده:

جهت استفاده از گلیسیرین برای سیاهی دور چشم حتما آن را با پودر چوب صندل و گلاب ترکیب نمایید تا اثربخشی‌اش چندین برابر شود. به این منظور مواد مورد نیاز را کاملا با هم مخلوط کرده و خمیر حاصل را به زیر چشمانتان بمالید. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه با آب شستشو دهید.

 

سخن آخر:

ناحیه دور چشم بسیار حساس بوده و نازک ترین و حساس ترین پوست را در کل بدن دارد. از این رو نیازمند مراقبت ویژه و تخصصی است.

استفاده از کرم‌های دور چشم و روش‌های طبیعی در کنار هم، تضمینی برای حفظ جوانی شما در زمانی است که پا به سن می‌گذارید.

با توجه به خواص گلیسیرین برای دور چشم ، می‌توانید آن را با ترکیباتی نظیر گلاب، پودر چوب صندل، روغن بادام و … ترکیب کرده و برای ناحیه دور چشم استفاده کنید.

شما نیز تا به حال از گلیسیرین برای دور چشم استفاده کرده‌اید؟

نظرات و تجربیات خود را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید.

 

منبع: Bellatory

نوشته های مشابه