پوست

علت کبودی زیر چشم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند علت کبودی زیر چشم‌ ها باشند. این کبودی یکی از معضلات بسیار رایج در بین زنان و مردان است و همه سنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بعضی از موارد این تیرگی به آسانی با استفاده از یک  کرم دور چشم  ضد تیرگی قابل درمان است. اما در برخی دیگر از موارد درمان به سختی قابل انجام بوده و به روش‌های تهاجمی‌تر نیاز دارد.

علت سیاهی زیر چشم‌ ها تعیین کننده نوع روش درمانی مناسب برای شما می‌باشد. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین دلایل تیرگی زیر چشم‌ آشنا شوید.

 

 

علت کبودی زیر چشم چیست؟

کبودی زیر چشم به این معناست که پوست زیر هر دو تا چشمان شما تیره باشد. این تیرگی در نتیجه دو حالت زیر رخ می‌دهد:

۱) نازک بودن پوست زیر چشم که باعث می‌شود رگ های خونی زیر آن بیشتر در معرض دید باشند.

۲) پف دار بودن چشم‌ها که نتیجه آن افتادن یک سایه تیره در زیر چشم‌ها است.

عوامل ژنتیکی و محیطی می‌توانند منجر به ایجاد حالت یک یا دو شوند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

 

۱) کمبود خواب

کمبود خواب پوست زیر چشمان شما را رنگ پریده جلوه می‌دهد. در نتیجه رگ‌های خونی زیر پوست بیشتر در معرض دید خواهند بود و این حالت سبب تیره شدن ناحیه زیر چشم‌ها می‌شود. در برخی موارد حتی کمبود خواب می‌تواند منجر به ایجاد پف و افتادن همان سایه تیره در زیر چشم‌ها باشد.

پس سعی کنید در شبانه روز حداقل ۷ الی ۸ ساعت بخوابید. همچنین استفاده از یک کرم دور چشم مانند  کرم دور چشم ضد پف و تیرگی اریکه  می‌تواند در کاهش تیرگی و پف چشم‌ها سیار موثر باشد.

 

مقالات مرتبط: علت و روشهای درمان پف زیر چشم

 

۲) علت سیاهی زیر چشم می تواند پیری باشد.

با افزایش سن بافت‌های اطراف چشم به تدریج نازک و نازک تر می‌شوند. در نتیجه این نازکی، رگ‌های خونی بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرند و باعث تیرگی زیر چشم‌ها می‌شوند.

از طرفی نازک شدن بافت‌ باعث تورم و پف چشم‌ها می‌شود. از این رو در برخی افراد دلیل کبودی زیر چشم ، پیری و بالا رفتن سن است.

برخی روش‌های پزشکی وجود دارند که می توانند سیاهی زیر چشم ناشی از پیری را درمان کنند. پرکننده‌های پوست و لیزر درمانی از جمله این روش‌های موثر هستند. اما توجه داشته باشید که این روش‌ها برای همه افراد مناسب نیستند و مسلما همه نمی‌توانند آنها را انجام دهند. پس حتما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا او با در نظر گرفتن شرایط، بهترین روش درمانی را به شما توصیه کند.

 

 مقالات مرتبط: صفر تا صد روتین مراقبت از دور چشم

 

۳) علت کبودی زیر چشم می‌تواند آلرژی باشد

آلرژی می تواند یکی از علت های کبودی زیر چشم باشد

آلرژی و خشکی چشم‌ها می‌توانند منجر به تیرگی زیر آنها شوند. بر اساس گفته دکتر میشل گرین، پزشک و متخصص پوست در شهر نیویورک، زمانی که شما دچار واکنش آلرژی می‌شوید، بدنتان ماده‌ای به نام هیستامین آزاد می‌کند. هیستامین سبب بروز علائمی در بدن می‌شود مانند خارش و قرمزی چشم‌ها.

در نتیجه این اتفاق شما چشمان خود را می‌مالید و هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، تورم چشمانتان بیشتر و بیشتر می‌شود. به این ترتیب شاهد کبودی زیر چشمان خود خواهید بود که در واقع همان سایه ناشی از پف و تورم چشم‌ها است.

برای رفع این آلرژی از داروهای آنتی هیستامین مانند بنادریل و یا سیتریزین استفاده کنید. این داروها می‌توانند با سرکوب کردن علائم آلرژی سبب کاهش سیاهی زیر چشمان شما شوند.

اما این حالت در صورتی امکان پذیر است که علت تیرگی زیر چشم در شما واکنش آلرژیک باشد. در غیر این صورت توصیه نمی‌شود که از داروهای آنتی هیستامین بدون تجویز پزشک استفاده کنید.

 

۴) علت سیاهی دور چشم می‌تواند ژنتیک باشد.

اگرچه عوامل محیطی زیادی علت تیرگی دور چشم‌ ها هستند، اما ژنتیک هم در بروز این مشکل نقش بسزایی دارد.

در یک مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله پزشکی برزیلی به نام آنیاس برازیلیروس دی چاپ شد، تاثیر عوامل فیزیولوژیک و سبک زندگی مردم برزیل بر روی کبودی زیر چشم و شدت آن مورد بررسی قرار گرفت.

محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که پیشینه خانوادگی مهم‌ترین دلیل سیاهی زیر چشم است. همچنین مشخص شد که در بین شرکت کنندگان میانگین سنی برای بروز تیرگی در زیر چشم، ۲۴ سال می‌باشد.

به دو علت ژنتیک می‌تواند علت سیاهی زیر چشم ها باشد:

 

  • میزان کلاژن سازی در پوست وابسته به ژنتیک است

کلاژن پروتئینی در بدن است که در حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش بروز چین و چروک‌ها نقش اساسی دارد.

 

  • ژنتیک میزان تولید ملانین در پوست را تعیین می کند

ملانین به عنوان رنگدانه قهوه‌ای تیره یا سیاه شناخته می‌شود و به مو و پوست ما رنگ می‌دهد. تجمع ملانین می‌تواند علت کبودی زیر چشم و یا حتی لکه‌های تیره روی پوست باشد. این حالت هایپرپیگمنتاسیون ژنتیکی نام دارد و به کمک متخصص پوست قابل درمان است.

 

۵) کم خونی و کمبود آهن

کم خونی علت کبودی زیر چشم شما است

کم خونی نوعی بیماری است که علت آن کمبود گلبول‌های قرمز در خون می‌باشد. گلبول‌های قرمز برای ساخته شدن نیاز به آهن دارند. بنابراین معمولا دلیل کم خونی، عدم وجود آهن در رژیم غذایی است.

طبق توضیحات دکتر گرین، در بدن فردی که کم خونی دارد، گلبول‌های قرمز تعدادشان کم است و در نتیجه نمی‌توانند اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها از جمله زیر چشم را تامین کنند.

در چنین افرادی علت تیرگی زیر چشم می تواند عدم اکسیژن رسانی کافی به بافت زیر چشم باشد.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله درماتولوژی هندی به چاپ رسید، ۲۰۰ نفر که دارای تیرگی در زیر چشمان خود بودند مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتیجه حاصل از این مطالعه تقریبا نصفی از این افراد دارای کمبود آهن در خونشان و در نتیجه کم خونی بودند.

اگرچه درمان کم خونی به طور کامل کبودی زیر چشم را از بین نمی‌برد، اما در همین مطالعه مشخص شد که درمان کم خونی در بسیاری از افراد منجر به کاهش سیاهی زیر چشم‌ها می‌شود.

 

علائم کم خونی عبارتند از:
  • خستگی
  • سرگیجه
  • رنگ پریدگی پوست

اگر این علائم را دارید و احتمال می‌دهید که دلیل سیاهی زیر چشم در شما کم خونی است، برای درمان آن حتما به پزشک مراجعه کنید. احتمالا پزشک برای حل این مشکل به شما مکمل آهن تجویز می‌کند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و خوردن غذاهای سرشار از آهن مانند اسفناج، لوبیا و غذاهای دریایی می‌تواند از کم خونی جلوگیری و یا حتی آن را درمان کند. همچنین استفاده از کرم دور چشم حاوی کافئین نیز در رفع این مشکل بسیار تاثیرگذار است زیرا کافئین سبب افزایش گردش خون در زیر پوست می‌شود. بدین منظور می‌توانید از  سرم کافئین دور چشم اوردینری  استفاده نمایید.

 

۶) سیگار و الکل

سیگار و الکل هر دو از طریق کاهش آب بدن باعث تیرگی زیر چشم ها می‌شوند. الکل تاثیرات مخرب زیادی بر بدن دارد که یکی از آنها گشادتر شدن رگ های خونی زیر چشم است. در این حالت رگ های خونی بزرگتر شده و بیشتر در معرض دید هستند. همین موضوع باعث می‌شود تا پوست زیر چشم‌ها تیره‎‌تر به نظر برسد.

الکل همچنین در کیفیت خواب تداخل ایجاد می‌کند و همانطور که گفته شد، بی خوابی خود یکی از مهم‌ترین دلایل تیرگی زیر چشم می‌باشد.

در مورد سیگار نیز دکتر گرین می گوید:”کربن مونو اکسیدی که در سیگار وجود دارد، از رسیدن اکسیژن به پوست جلوگیری می کند. در چنین حالتی پوست به ویژه در قسمت هایی که نازک تر هستند مانند ناحیه دور چشم، تیره‌تر می‌شود.”

سیگار کشیدن همچنین سبب تخریب کلاژن و تسریع روند پیری پوست می‌شود. دکتر گرین می گوید: “دود سیگار صدمات بسیار جدی به پوست وارد می‌کند و منجر به پیری زودرس آن می‌شود و همانطور که گفته شد، پیری پوست خود یک علت کبودی زیر چشم می‌باشد.

پس دود سیگار از دو طریق باعث تیرگی و سیاهی زیر چشم‌ها می‌شود:

  • کاهش اکسیژن رسانی به پوست
  • تخریب کلاژن و تسریع روند پیری

 

۷) یک علت تیرگی زیر چشم، کم کاری تیروئید است.

تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد درون ریز بدن می‌باشد و بدون آن عملکرد سایر غدد و هورمون ها دچار اختلال می‌شوند.

خون سازی یا همان ساخته شدن گلبول‌های قرمز تحت تاثیر غده تیروئید است. در نتیجه کم کاری تیروئید می‌تواند عامل کم خونی یا آنمی در برخی افراد باشد.

فعالیت غده تیروئید بر روی دستگاه گوارش، کبد و میزان تولید انرژی در بدن نیز تاثیرگذار است. بنابراین می تواند گفت که دریافت مواد مغذی و دفع سموم از بدن همه و همه تحت کنترل غده تیروئید می‌باشند.

پس اگر فعالیت این غده مختل شود، عملکرد بدن به طور کلی تغییر می‌کند و همین مسئله می‌تواند علت سیاهی دور چشم در افرادی باشد که مشکلات تیروئیدی دارند.

 

۸) برخی داروها یا بیماری‌های خاص

گاهی اوقات دارویی که در حال مصرف آن هستید می تواند علت کبودی زیر چشم در شما باشد. در واقع داروهایی خاصی وجود دارند که باعث اتساع (بزرگ شدن) رگ‌های خونی زیر چشم و یا احتباس مایع در این ناحیه می‌شوند. نتیجه چنین حالتی بزرگتر شدن مویرگها و یا تجمع مایع لنفاوی در زیر چشم است که باعث تیرگی و پف زیر چشم‌ها می‌شود. بیماری‌های کلیوی و مشکلات قلبی نیز می‌توانند چنین عوارضی داشته باشند.

تغییرات هورمونی نیز از دیگر دلایل سیاهی زیر چشم ها هستند که باعث تغییر در عملکرد کلی بدن می‌شوند و این حالت می‌تواند عوارضی مانند تیرگی زیر چشم‌ها را به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال سندروم پیش قاعدگی، یائسگی در زنان، دوران بارداری، هورمون درمانی و یا مصرف قرص‌های ضد بارداری همگی از جمله مواردی هستند که باعث تغییر در میزان هورمون‌های بدن می‌شوند. شاید هر کدام از این عوامل، علت سیاهی زیر چشم در شما باشند.

 

سخن آخر:

تاکنون عوامل زیادی به عنوان علت تیرگی دور چشم شناخته شده‌اند. تشخیص علت کبودی زیر چشم برای درمان قطعی آن بسیار مهم است که انجام این کار به عهده پزشک می‌باشد. بنابراین اگر تیرگی زیر چشمان شما شدید است و تاکنون با کرم‌های دور چشم هیچ گونه تغییری نکرده است، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت این مشکل در شما بررسی شود و بر اساس آن بتوانید بهترین روش درمانی را انجام دهید.

در آخر توصیه می‌کنیم مقاله روش های درمان سیاهی دور چشم را مطالعه کنید تا با راه‌های موثر برای رفع تیرگی زیر چشم‌ها آشنا شوید.

منبع: Insider

نوشته های مشابه