پوست

علت چروک دور چشم چیست؟ آیا قابل پیشگیری و درمان است؟

یافتن علت چروک دور چشم نخستین گام برای درمان و حتی جلوگیری از بروز آن است. با پیدا کردن علل ایجاد چروک دور چشم می‌توان راه‌های پیشگیری از آن را شناخت و برای درمانش اقدام کرد. استفاده از کرم دور چشم یکی از این راه‌هاست که در دسترس برای تمامی افراد می‌باشد.

اما به طور کلی بهترین راه پیشگیری، شناخت دلیل چروک دور چشم و محافظت از پوست در برابر تمامی عوامل ایجاد کننده چین و چروک است.

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به صورت مختصر و مفید، علت چروک شدن دور چشم را برای شما توضیح دهیم. همچنین تعدادی روش برای پیشگیری و درمان چین و چروک دور چشم معرفی کرده‌ایم.

پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مهم‌ترین علت چروک دور چشم چیست؟

چروک دور چشم یک معضل رایج برای بسیاری از مردم حتی جوانان است. این چین و چروک‌ها بخشی از فرآیند طبیعی پیری بوده و ضرری برای سلامتی ما ندارند.

به دنبال افزایش سن، پوست به تدریج توانایی بازسازی خود را از دست می‌دهد. از طرفی پروتئین‌های ساختار یعنی کلاژن و الاستین که مسئول حفظ استحکام و الاستیسیته پوست هستند، به تدریج کاهش پیدا می‌کنند.

در این بین پوست اطراف چشم که بسیار حساس‌ و نازک‌ است، بیشترین صدمات را طی مرور زمان متحمل می‌شود. در نتیجه علائم پیری مانند چروک زیر چشم خیلی زودتر از موعد بروز پیدا می‌کنند.

این مورد را می‌توان به عنوان علت اصلی چروک دور چشم معرفی کرد. اما انواع مختلف چین و چروک، دلایل متفاوتی دارند که در ادامه هر کدام را جداگانه معرفی می‌کنیم:

معرفی علت چروک زیر چشم بر اساس انواع مختلف چین و چروک‌ها

معرفی انواع چروک دور چشم

۱) چین و چروک‌های دینامیک

انقباض مداوم و تکراری ماهیچه‌های زیر پوست می‌تواند به مرور زمان باعث پیدایش چروک‌های دینامیک شود. این خطوط هنگامی خود را نشان می‌دهند که ماهیچه شما درگیر و در حال انقباض هستند مانند زمانی که فرد لبخند می‌زند.

چین و چروک‌های دینامیک به طور ویژه در بین ابروها و روی پیشانی ظاهر می‌شوند. اما خطوط پنجه کلاغی در گوشه خارجی چشم‌ها نیز جزء چروک‌های دینامیک به شمار می‌روند.

بنابراین تغییر حالات مختلف صورت یک علت چین و چروک دور چشم است که اجتناب ناپذیر می‌باشد اما تا حدودی قابل کنترل است.

۲) چروک‌های استاتیک

چین و چروک‌های استاتیک در نتیجه آسیب پوستی به وجود می‌آیند. این نوع چروک حتی زمانی که ماهیچه‌ها در حال استراحت و انبساط هستند نیز دیده می‌شود. چروک‌های دینامیک می‌توانند به مرور زمان تبدیل به نوع استاتیک شوند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و تغذیه نامناسب همگی علت چروک دور چشم از نوع استاتیک هستند.

۳) چروک‌های چین خورده

این نوع چین و چروک به دنبال شل شدن و افتادگی پوست که طی روند پیری و کاهش میزان کلاژن و الاستین رخ می‌دهد، به وجود می‌آید.

تغییرات بدن به دنبال افزایش سن یک دلیل چروک زیر چشم است که اجتناب ناپذیر می‌باشد، اما با استفاده از محصولات مناسب و مراقبت صحیح، می‌توان روند پیری پوست دور چشم را به تاخیر انداخت.

پیشنهاد آرسس بیوتی:

رتینول از جمله ترکیباتی است که با تجدید ساختار سلولی و افزایش ساخت کلاژن و الاستین، مانع از پیری پوست و پیدایش چین و چروک‌ها می‌شود. دور چشم رتینول اینکی لیست با دارا بودن این ترکیب ضد پیری، به جوان سازی پوست دور چشم کمک می‌کند و برای سنین ۲۵ سال به بالا قابل استفاده است.

اکنون که با دلیل چروک دور چشم آشنا شده‌اید، بهتر است روش‌های پیشگیری و درمان آن را نیز بشناسید.

پس ادامه مقاله را از دست ندهید.

راهکارهای موثر برای کاهش و پیشگیری از چروک دور چشم

۱) استفاده از کرم دور چشم

یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها، استفاده از کرم دور چشم است که روشی بی‌ضرر، غیر تهاجمی و کم هزینه می‌باشد. بد نیست بدانید که یک علت چروک دور چشم در سنین بالا، عدم استفاده از کرم دور چشم در سنین پایین است!

اما توجه داشته باشید که کرم‌های دور چشم نمی‌توانند معجزه کنند و تغییرات بزرگی در پوست به وجود آورند. با این حال برای کاهش و جلوگیری از چین و چروک دور چشم بسیار موثر هستند.

پیشنهاد آرسس بیوتی:

یکی از محصولات ایده‌آل برای مقابله با چروک اطراف چشم، دور چشم ضد چروک درماتیپیک است. این کرم حاوی ترکیبات ضد چروک و بازسازی کننده پوست می‌باشد و نه تنها خطوط اطراف چشم را کاهش می‌دهد، بلکه از بروز چروک‌های عمقی نیز جلوگیری می‌کند.

۲) ماساژ دور چشم

ماساژ مداوم و منظم پوست به حفظ جوانی، جلوگیری از چروک و افتادگی پوست کمک زیادی می‌کند. این روش اگرچه اثربخش می‌باشد اما روشی زمان بر است و به تداوم و تکرار نیاز دارد. در غیر این صورت تاثیری بر روی چروک‌های دور چشم نخواهد داشت!

۳) درمان‌های کلینیکی

روش‌های کلینیکال یکی از راه‌های بسیار موثر برای رفع چین و چروک‌های دور چشم هستند. این روش‌ها اثربخشی بسیار خوبی دارند و برای درمان چروک‌های عمیق دور چشم، بهتر از سایر روش‌ها عمل می‌کنند. اما از طرفی این روش‌ها هزینه بر بوده و به علت تهاجمی بودن ممکن است دوره نقاحت داشته باشند.

تعدادی از درمان‌های کلینیکال برای چین و چروک دور چشم عبارتند از:

الف) تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس یکی از روش‌های مرسوم برای کاهش چین و چروک‌های صورت است که برای دور چشم نیز استفاده می‌شود. در این روش با تزریق بوتاکس، عضلات اطراف چشم فلج شده و دیگر منقبض نمی‌شوند. در نتیجه پوست دور چشم صاف شده و چروک‌های آن کاهش می‌یابند.

ب) میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یکی دیگر از روش‌های موثر برای چروک‌های اطراف چشم است. در این روش با استفاده از وسیله‌ای که سری الماس دارد، سلول‌های مرده روی سطح پوست برداشته می‌شوند و این فرآیند هم به کاهش چروک‌ها و هم به روش‌تر شدن پوست کمک می‌کند.

ج) لیزر درمانی

لیزر درمانی جزء روش‌های کم تهاجمی است و بدین شکل انجام می‌شود که با ساطع کردن طول موج‌ مشخص به لایه‌های عمقی‌تر پوست، سنتز کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند. این فرآیند باعث افزایش استحکام پوست و کاهش چین و چروک‌های آن می‌شود.

۴) روش‌های خانگی

بسیاری از مردم برای رفع چروک زیر چشم به روش‌های خانگی روی می‌آورند. انواع مختلفی از این روش‌ها وجود دارند مانند استفاده از روغن نارگیل، گذاشتن خیار در زیر چشم و یا استفاده از ماسک موز برای کل صورت که جزء روش‌های بسیار معروف هستند و سالیان سال است که استفاده می‌شوند. اما مدارک و شواهد علمی بسیار کمی برای اثبات اثربخشی این روش‌ها وجود دارند.

با این حال تحقیقات نشان می‌دهند که پلی فنل‌ها (ترکیبات شیمیایی موجود در برخی مواد غذایی مانند چای سبز و انار) می‌توانند از بروز چین و چروک‌ها در پوست جلوگیری کنند.

برای آشنایی با دیگر روش‌های پیشگیری، پیشنهاد می‌شود مقاله جلوگیری از چروک دور چشم را مطالعه نمایید.

شما تاکنون از چه راهکارهایی برای پیشگیری و درمان چروک دور چشم استفاده کرده‌اید؟

تجربیات و نظرات خود را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Medicalnewstoday

نوشته های مشابه