پوست

موثرترین راههای جلوگیری از چروک دور چشم

آیا می‌دانستید که در صورت عدم مراقبت صحیح، چروک‌های دور چشم به سرعت ظاهر شده و به مرور زمان تبدیل به چروک‌های دائمی و غیر قابل درمان می‌شوند؟ به همین علت تمامی افراد از سن کم باید به فکر جلوگیری از چروک دور چشم باشند.

در روتین پوستی هر فرد مراقبت از ناحیه دور چشم اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا پوست اطراف چشم بسیار نازک‌تر و حساس‌تر از دیگر قسمت‌های صورت است. از این رو طی مرور زمان، اولین علائم پیری در ناحیه دور چشم ظاهر می‌شوند و چهره فرد را بسیار پیرتر از آنچه است، جلوه می‌دهند.

از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، جلوگیری از چروک زیر چشم نیز روشی بسیار بهتر و کم هزینه‌تر از درمان آن می‌باشد. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با بهترین روش‌های پیشگیری از چروک دور چشم آشنا شوید.

 

 

برای جلوگیری از چروک دور چشم چه روش‌هایی وجود دارند؟

 

الف) مراقبت ویژه از پوست دور چشم

کارهایی که برای مراقبت از پوست دور چشم باید انجام شوند عبارتند از:

 

۱) استفاده از کرم دور چشم

از سن ۲۰ سالگی به بعد استفاده از کرم دور چشم برای تمامی افراد لازم و ضروری است و هر فرد با توجه به نوع پوست و سن و سالی که دارد، باید از کرم دور چشم مناسبی استفاده کند.

کرم‌های دور چشم رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کنند. همچنین با ترکیبات مغذی خود به تغذیه سلول‌های پوستی کمک کرده و مانع از آسیب آنها می‌شوند.

کرم‌های دور چشم مخصوص سنین بالا حاوی ترکیبات ضد چروک نیز هستند مانند رتینوئیدها، پپتیدها، کوآنزیم Q10 و … . این ترکیبات چروک‌های سطحی در اطراف چشم را کاهش می‌دهند و از بروز چروک‌های عمیق جلوگیری کنند.

توجه: کرم دور چشم را باید روزی دو مرتبه و بعد از هر بار شستشوی صورت استفاده کنید.

برای پیدا کردن کرم دور چشم مناسب خود توصیه می‌شود مقاله راهنمای انتخاب بهترین کرم دور چشم را مطالعه کنید.

 

۲) استفاده از ضد آفتاب مخصوص دور چشم

اشعه های UV مهم‌ترین عامل بروز چین و چروک‌ها هستند و بیشترین آسیب را به پوست وارد می‌کنند.

توصیه می‌شود برای جلوگیری از چروک دور چشم حتما در طول روز از یک ضد آفتاب دور چشم استفاده کنید. برای آشنایی با بهترین ضد آفتاب‌های مناسب دور چشم می‌توانید مقاله راهنمای خرید ضد آفتاب دور چشم را مطالعه نمایید.

توجه: ضد آفتاب مخصوص دور چشم نیز همانند ضد آفتاب صورت نیاز به تمدید دارد. برای حفظ اثربخشی ضدآفتاب، مقدار کافی از آن را استفاده کرده و هر دو تا سه ساعت یک بار تمدیدش کنید.

 

۳) برای جلوگیری از چروک دور چشم هنگام آرایش، چشمان خود را نکشید.

اگرچه کشیدن چشم‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر و بهتر آرایش کنید اما این کار پوست زیر چشمانتان را چروکیده می‌کند.

هنگام زدن سایه، خط چشم و ریمل حتما به این نکته توجه داشته باشید و هرگز پوست دور چشم را با دست نکشید و نمالید. همانطور که قبلا هم اشاره شد، برای پیشگیری از چروک دور چشم تا حد امکان با پوست حساس اطراف چشم با ملایمت رفتار کنید.

کافیست فقط کمی بیشتر برای آرایش خود وقت بگذارید و حوصله به خرج دهید تا به پوست دور چشمانتان آسیبی وارد نشود.

 

۴) آرایش چشمانتان را با ملایمت پاک کنید.

پاک کردن آرایش چشم برای جلوگیری از چروک دور چشم

همانطور که گفته شد پوست دور چشم بسیار حساس و نازک است. در نتیجه مالیدن چشم‌ها و یا هر رفتار خشن دیگری به پوست اطراف آنها آسیب جدی وارد می‌کند.

برای جلوگیری از چروک زیر چشم محلول آرایش پاک کن را روی یک پنبه نرم بریزید. سپس پنبه را به مدت چند ثانیه روی پلک خود نگه دارید.

با این کار ابتدا آرایش چشم‌ها کمی در محلول آرایش پاک کن حل شده و بسیار آسان‌تر و بهتر پاک می‌شود.

سپس با ملایمت پنبه را روی چشمان خود حرکت دهید اما اصلا آن را بیش از حد فشار ندهید یا محکم نکشید.

 

۵) به ناحیه دور چشم جز در مواقع ضروری دست نزنید.

از آنجا که پوست اطراف چشم شدیدا نازک و حساس است، دست زدن مداوم به آن می‌تواند سبب بروز چین و چروک شود.

برای پیشگیری از چروک دور چشم تا حد امکان انگشتان خود را ا این ناحیه حساس دور نگه دارید. به عنوان مثال هنگام بیدار شدن از خواب چشمان خود را نمالید و یا موقع گریه برای پاک کردن اشک‌ها فقط دستمال را چند مرتبه روی چشم‌ها و گونه‌های خود بگذارید و بردارید تا خیسی آنها گرفته شود. اما هرگز دستمال را محکم روی چشم‌ها نکشید.

 

ب) تغییر سبک زندگی یکی از مهم ترین نکات برای جلوگیری از چروک دور چشم است.

 

۱) حتما در بیرون از خانه عینک آفتابی بزنید.

آسیب ناشی از نور خورشید مهم‌ترین علت پیدایش چین و چروک به ویژه در اطراف چشم است. با استفاده از یک عینک آفتابی مناسب می‌توانید به صورت کامل‎‌تر از پوست دور چشمان خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کنید.

  • دو عدد عینک آفتابی برای خود بخرید تا هیچ موقع بدون عینک نمانید.
  • یکی از عینک‌ها را داخل ماشین و دیگری را داخل کیفتان بگذارید.

 

۲) در بیرون از خانه کلاه آفتابی با لبه پهن روی سر بگذارید.

اگرچه عینک آفتابی یک راه‌حل عالی برای محافظت از چشم‌ها است، اما شاید برای جلوگیری از چروک دور چشم کافی نباشد.

برای محافظت بیشتر می‌توانید از کلاه‌های آفتابی با لبه پهن استفاده کنید که به صورت کامل روی صورت و چشم‌ها را می‌پوشانند.

توجه: کلاهی را انتخاب کنید که متناسب با سبک و رنگ آمیزی لباستان باشد. این گونه علاوه بر محافظت از پوست، استایل شیک و جذابی نیز خواهید داشت.

 

۳) برای جلوگیری از چروک زیر چشم سالیانه تست بینایی سنجی انجام دهید.

انجام تست بینایی سنجی سالیانه برای جلوگیری از چروک دور چشم

ریز کردن چشم‌ها برای مشاهده بهتر یک عادت بسیار بد است که می‌تواند منجر به بروز خطوط ظریف و چروک در اطراف چشم‌ها شود.

برای پیشگیری از چروک دور چشم حتما سالی یک بار به چشم پزشک یا بینایی سنج مراجعه کنید تا مطمئن شوید که چشمانتان ضعیف نشده‌اند. اگر نمره چشم شما تغییر کرده بود، عینک یا لنز خود را نیز تغییر دهید.

با رعایت نکات ساده‌ای که در این مقاله گفته شد، به راحتی می‌توانید از چروک دور چشم جلوگیری کنید تا زمانی که پا به سن می‌گذارید، چهره‌ای بسیار جوان‌تر از هم سن و سالان خود داشته باشید.

اگر هم اکنون دارای چین و چروک در دور چشمان خود هستید، توصیه می‌شود مقاله درمان چروک دور چشم را مطالعه کنید تا علاوه بر پیشگیری با روش‌های درمانی نیز آشنا شوید.

امیدواریم مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

سوالات خود در رابطه با روش‌های جلوگیری از چروک دور چشم را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Wikihow

نوشته های مشابه