پوست, زیبایی, مو

کرولتی فری چیست و کدام محصولات Cruelty Free هستند؟

کرولتی فری عبارتی است که امروزه بسیار زیاد آن را می‌شنوید و حتی افرادی را می‌بینید که حساسیت و وسواس زیادی برای خرید محصولات کرولتی فری دارند. اگر نمی‌دانید این عبارت دقیقا به چه معناست و چرا روی آن تاکید زیادی می‌شود، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا هر آنچه را که باید درباره Cruelty Free بدانید.

 

معنی دقیق کرولتی فری چیست؟

کرولتی به معنای ظلم و کرولتی فری (Cruelty Free) به معنای عدم ظلم می‌باشد. این اصطلاح در مورد محصولات پوستی و آرایشی به معنای عدم انجام تست حیوانی روی محصولات است.

در روند تولید محصولات آرایشی و پوستی، تست‌ها و آزمایشات زیادی به فجیع‌ترین شکل ممکن روی حیوانات انجام می‌شوند که رنج و درد زیادی را به آنها تحمیل می‌کنند. در واقع سازندگان محصولات آرایشی و بهداشتی برای آنکه از ایمن بودن یک محصول برای سلامتی انسان‌ها مطمئن شوند، آن محصول یا ترکیبات اولیه‌اش را روی حیوانات تست می‌کنند و متاسفانه این آزمایشات علاوه بر آنکه بسیار دردناک و زجرآور هستند، در نهایت منجر به مرگ حیوانات بی گناه می‌شوند.

اگر انیمیشن “رالف را نجات دهید” در فضای مجازی دیده باشید، بهتر می‌توانید ظلم و رنجی که در صنعت آرایش به حیوانات تحمیل می‌شود را درک کنید. اگر هم این انیمیشن را ندیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم نام آن را در گوگل سرچ کرده و حتما ببینید.

 

Cruelty Free؛ پایان عذاب و رنج حیوانات بی گناه

فاجعه‌ای که در صنعت تولید لوازم آرایش رخ می‌دهد و ظلمی که در حق حیوانات می‌شود، قابل توصیف نیست! اما اگر بخواهیم کمی از این فاجعه را برایتان تصویرسازی کنیم، باید بگوییم که شاید ریملی که هم اکنون از آن استفاده می‌کنید و باعث زیبایی مژه‌ها و چشمانتان می‌شود، باعث کور شدن یک موجود بی گناه شده باشد!

بله درست متوجه شده‌اید زیرا کمپانی سازنده ریمل برای آنکه مطمئن شود محصول تولیدی‌اش باعث حساسیت چشم انسان نمی‌شود، آن را روی چشم حیوانات آزمایش می‌کند. بدین صورت که حیوانی مانند خرگوش را در محفظه‌ای محبوس می‌کنند طوریکه که فقط سر آن بیرون باشد و قدرت هیچ گونه حرکتی را نداشته باشد. سپس محصول یا ترکیباتش را مستقیما روی چشم خرگوش آزمایش می‌کند و این کار می‌تواند باعث قرمزی، خارش، سوزش و یا کوری چشم‌ها شود.

در مثال دیگر می‌توان تست LD50 را نام برد که تست بررسی میزان کشندگی یک ماده است. در این نوع تست ترکیبات اولیه یک محصول از راه دهان یا تزریق به داخل رگ، وارد بدن حیوان می‌شود که می‌تواند نتایجی مانند استفراغ، تشنج، خونریزی از چشم، فلج، سکته و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

اینها تنها چند نمونه از آزمایشات فجیعی هستند که روی حیوانات انجام می‌شوند و باید بدانید که خرگوش و موش تنها حیوانات آزمایشگاهی برای انجام این کار نیستند؛ حیوانات دیگری مانند میمون، گربه، سگ، خوکچه هندی و … نیز قربانی تست حیوانی و خودخواهی انسان‌ها می‌شوند.

در همین راستا افراد و موسساتی خواستار توقف انجام این تست‌ها و ارزش قائل شدن برای سلامتی و جان حیوانات شدند. می‌خواهید بدانید عبارت کرولتی فری نخستین بار از کجا آمده است؟ برای دانستنش ادامه مقاله را از دست ندهید.

 

تاریخچه کرولتی فری (Cruelty Free

در سال ۱۸۹۸ سازمانی تحت عنوان موسسه بین المللی کرولتی فری توسط شخصی به نام فرانسس پاور (Frances Power) تاسیس شد. هدف اصلی این سازمان حمایت از حقوق حیوانات و ترویج قانون زیبایی بدون ظلم بود. در همین راستا محصولاتی را که با رعایت این قانون تولید می‌شدند، به عنوان محصولات Cruelty Free یا بدون تست حیوانی می‌شناختند.

 

این مقاله را هم بخوانید: چگونگی تشخیص محصولات بهداشتی اصل از تقلبی

 

از کجا بفهمیم محصولات تست حیوانی ندارند؟

در حال حاضر ۳ تا سازمان قابل اعتماد با لوگوی مشخص برای تایید کرولتی فری بودن محصولات پوستی و آرایشی وجود دارند. اگر برندی بخواهد لوگوی هر کدام از این سازمان‌ها را روی محصولات خود داشته باشد، باید قوانین و ضوابط آن سازمان را قبول و دقیقا بر طبق آنها عمل کند.

سازمان‌های تعیین کننده کرولتی فری و لوگوهای مربوط به هر کدام:

 

سازمان Peta:

Peta مخفف عبارت People for the Ethical Treatment of Animals می‌باشد که می‌توان آن را این گونه معنا کرد: حمایت از رفتار اخلاقی با حیوانات.

ای سازمان یکی از مخالفان جدی انجام تست حیوانی است و با لوگوی خاص خود، برندهای Cruelty Free را به دنیا معرفی می‌کند.

سازمان Leaping bunny:

Leaping Bunny از دیگر سازمان‌هایی است که محصولات کرولتی فری را بقیه محصولات دارای تست حیوانی متمایز می‌کند. این سازمان نسبت به Peta سخت گیری‌های بیشتری در این زمینه دارد و قوانین جزئی تر و دقیق تری برای برندها تعیین می‌کند که ملزم به رعایت آنها هستند.

سازمان CCF:

CCF مخفف عبارت Choose Cruelty Free به معنای کرولتی فری را انتخاب کنید، یکی دیگر از سازمان‌های حمایت از حقوق حیوانات است که همه قوانین و ضوابط دو سازمان قبلی یعنی Peta و Leaping Bunny را به علاوه چند قانون اضافه‌تر دارد. به عنوان مثال این سازمان برندهای آرایشی بهداشتی را تشویق به عدم استفاده از روغن پالم در محصولاتشان می‌کند.

 

چگونه می‌توان محصولاتی که تست حیوانی دارند را تشخیص داد؟

اگر روی بسته بندی محصول عبارت Cruelty Free یا هیچ کدام از لوگوهای معرفی شده وجود نداشت، احتمالا آن محصول دارای تست حیوانی است. برای تشخیص دقیق‌تر می‌توانید نام برند آن محصول را در یکی از وب سایت‌های زیر سرچ کنید تا مطمئن شوید که تست حیوانی ندارد:

کدام برندها کرولتی فری یا فاقد تست حیوانی هستند؟

از جمله برندهای خارجی کرولتی فری می‌توان به آناستازیا، هدی بیوتی، بیوتی بلندر، گارنیه، بی یلندا، اسنس، تارت، بادی شاپ، اوردینری، وت اند وایلد و … اشاره کرد.

 

این مقاله را هم بخوانید: معرفی نقد انواع کرم پودر وت اند وایلد

 

محصولات ایرانی که تست حیوانی ندارند:

متاسفانه در حال حاضر تعداد محصولات کرولتی فری ایرانی کم و انگشت شمار هستند. برند آرایشی آموتیا یکی از برندهای کرولتی فری ایرانی است که همه محصولات آن در آرسس بیوتی موجود می‌باشند.

برند شناخته شده آردن نیز تعدادی از محصولات پوستی جدید خود را بدون تست حیوانی تولید کرده است. بدون شک در آینده نزدیک تعداد محصولات کرولتی فری این برند نیز بیشتر خواهد شد.

 

این مقاله را هم بخوانید: نقد و بررسی کرم پودر آموتیا

 

چرا باید از محصولات کرولتی فری استفاده کنیم؟

پاسخ این سوال کاملا واضح است؛ به علت پایان ظلم و ستم در حق حیوانات. آیا مسئله‌ای مهم‌تر از جان حیوانات بی گناه وجود دارد؟ اگر شما بدانید محصولی که از آن استفاده می‌کنید باعث شکنجه و مرگ حیوانی شده است، آیا همچنان راضی به استفاده از آن هستید!؟

به همین علت است که باید محصولات کرولتی فری را جایگزین محصولات دارای تست حیوانی بکنید تا این فرهنگ بیشتر در بین مردم ترویج شود. زمانی که آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد، کمپانی‌های مختلف در سراسر دنیا برای حفظ مشتریان خود مجبور به حذف تست‌های حیوانی از روند تولید محصولاتشان هستند.

 

آیا محصولات کرولتی فری برای سلامتی انسان ضرر دارند؟

بسیار از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که محصولات Cruelty Free برای سلامتی انسان‌ها مضر هستند زیرا در مراحل تولید به درستی آزمایش و بررسی نمی‌شوند. در نتیجه ایمنی لازم برای سلامتی انسان‌ها را ندارند.

در این باره باید بگوییم که محصولات کرولتی فری نیز همانند دیگر محصولات از جنبه‌های مختلف آزمایش می‌شوند تا ضرری برای سلامتی نداشته باشند. اما به جای آنکه ایمنی این محصولات روی حیوانات آزمایش شود، با استفاده از روش‌های جایگزین مانند کشت سلولی، مدل سازی کاپیوتری و … مورد بررسی قرار می‌گیرند. 

 

تفاوت محصولات کرولتی فری با وگان چیست؟

بر خلاف تصور اکثر افراد کرولتی فری همان وگان نیست! عبارت و لوگوی Cruelty Free روی محصولات نشان می‌دهد که در روند تولید آن محصول هیچ نوع تستی روی حیوانات انجام نشده است. اما عبارت و لوگوی وگان به این معناست که آن محصول فاقد ترکیبات مشتق شده از حیوانات می‌باشد. پس این دو عبارت کاملا با هم متفاوت هستند.

 

و در آخر:

اگر قصد خرید محصولات کرولتی فری را دارید، در فروشگاه‌ آرسس بیوتی برندهای پوستی و آرایشی زیادی وجود دارند که کاملا فاقد تست حیوانی هستند. شما با خرید از این برندها یک قدم بسیار بزرگ در راستای حمایت از حقوق حیوانات برمی‌دارید و با آگاه سازی دیگران نیز به ترویج این فرهنگ در بین مردم کمک خواهید کرد.