پوست

جوش پیشانی نشانه چیست و چه علت و راه‌های درمانی دارد؟

دلایل و درمان جوش پیشانی

جوش های پیشانی مهمان ناخوانده همیشگی هستند که به محض خوب شدن، دوباره یک جوش دیگر در همان نقطه یا جای دیگر بروز می‌کند طوریکه انگار هیچ راه خلاصی از آنها وجود ندارد!! اگر این داستان برای شما نیز آشناست و مدت طولانیست که با آکنه پیشانی کلنجار می‌روید اما هر بار با جوش‌های جدید غافلگیر می‌شوید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا علت اصلی و راه‌های درمان جوش پیشانی را بشناسید.

جوش پیشانی نشانه چیست؟

پیشانی، بینی و چانه جزء ناحیه تی زون صورت هستند که به علت داشتن غدد چربی بیشتر، بسیار مستعد جوش زدن است. در اغلب موارد آکنه پیشانی نشان دهنده چرب بودن بافت پوست می‌باشد و اصلاً به عنوان یکی از نشانه‌های اصلی برای تشخیص نوع پوست که چرب است یا خشک، بررسی می‌شود.

اما جوش‌ پیشانی می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشند که در ادامه معرفی خواهیم کرد:

بررسی علت جوش روی پیشانی و شقیقه ها:

۱) ترشح بیش از حد سبوم

به طور کلی علت اصلی جوش روی هر نقطه‌ای از صورت یا بدن، انسداد منافذ پوست با آلودگی‌ها، چربی اضافه و سلول‌های مرده است. از آنجا که تعداد غدد چربی در نواحی مانند پیشانی و بینی بیشتر از سایر نقاط صورت می‌باشد، احتمال انسداد منافذ پوست در پیشانی و بروز آکنه نیز بیشتر است به ویژه اگر پوست چربی یا مختلطی داشته باشید. این مورد را می‌توان به عنوان علت اصلی جوش پیشانی در اکثر افراد معرفی کرد.

۲) کوتاه کردن موهای جلو سر

چتری جلوی سر شاید چهره شما را بسیار کیوت و جذاب جلوه دهد، اما پشت این زیبایی جوش‌هایی نهفته که به یک باره بیرون می‌ریزند و شما را وحشت زده می‌کنند! چتری زدن موها باعث می‌شود تا پیشانی بیشتر عرق کند به ویژه اگر در فصل گرم تابستان این کار را انجام دهید. تعریق بیشتر نیز باعث چرب شدن پیشانی، انسداد منافذ و بروز آکنه می‌شود.

مقالات مرتبط: چگونه از جوش زدن در تابستان جلوگیری کنیم؟

۳) گذاشتن کلاه

اگر کلاه جزئی از استایل همیشگی شما است، پس نباید از بروز ناگهانی جوش روی پیشانی خود غافلگیر شوید. کلاه نه تنها باعث تعریق و چرب شدن پوست می‌شود، بلکه در اثر فشاری که به فولیکول‌های مو وارد می‌کند، باعث بروز نوعی جوش به نام آکنه مکانیکا می‌شود. این نوع آکنه زمانی به وجود می‌آید که پوست تحت فشار و تنش با عوامل مختلف مانند کلاه یا هدبند قرار بگیرد.

۴) لوازم آرایشی یا پوستی نامناسب

استفاده از لوازم آرایشی و پوستی بی کیفیت، تاریخ مصرف گذشته یا محصولاتی که اصلا مناسب نوع پوست نیستند، می‌توانند باعث ایجاد آکنه روی پیشانی شوند. اگر پوست شما از نوع چرب یا مختلط است و مستعد جوش زدن می‌باشد، به هیچ عنوان نباید از محصولات آرایشی بهداشتی استفاده کنید که حاوی روغن‌ها و چربی‌های کومدون زا هستند.

۵) آلودگی و عدم رعایت بهداشت

عدم پاکسازی صحیح پوست، نشتن براش‌ها و اسفنج‌های آرایشی، عدم تعویض روبالشتی، تماس دست آلوده با پوست و … از جمله مواردی هستند که سبب انتقال آلودگی به پیشانی و ایجاد جوش‌ می‌شوند.

مقالات مرتبط: بهترین پاک کننده برای پوست چرب و جوشدار چیست؟

۶) محصولات مراقبت از مو

محصولاتی مانند ژل و روغن‌های درمانی که به کف سر می‌زنید و یا حتی شامپویی که استفاده می‌کنید و کف آن روی پیشانی و صورتتان می‌ریزد، می‌توانند آکنه پیشانی را ایجاد کنند. بنابراین اگر پیشانی مستعد جوش دارید، در انتخاب و روش مصرف محصولات مراقبت از موی خود حتما با یک مشاور پوستی مشورت کنید.

۷) تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی روی فعالیت غدد چربی تاثیرگذار هستند و با افزایش فعالیت این غدد، باعث چرب شدن پوست و بروز انواع آکنه روی نقاط مختلف صورت و بدن از جمله پیشانی می‌شوند. البته تغییرات هورمونی بیشتر علت آکنه پیشانی در دوران بلوغ هستند و ارتباط زیادی با جوش پیشانی در بزرگسالی ندارند. در بزرگسالان آکنه‌های هورمونی بیشتر در قسمت‌های تحتانی صورت مانند چانه و فک بروز پیدا می‌کنند.

مقالات مرتبط: چرا قبل پریود جوش میزنیم؟

شاید بسیار بی ربط به نظر برسد اما علت جوش پیشانی می‌تواند ناشی از شوره سر باشد! اگر سلول‌های مرده‌ای که پوسته‌های ریز کف سر را تشکیل می‌دهند به پیشانی راه پیدا کنند، باعث انسداد منافذ پوست و بروز آکنه روی پیشانی می‌شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق، حتما به فکر درمان اصولی و تخصصی شوره سرتان باشید.

چه عواملی آکنه پیشانی را تشدید می‌کنند؟

عواملی وجود دارند که شاید به تنهایی نتوانند آکنه پیشانی را ایجاد کنند، اما بدون شک می‌توانند باعث تشدید آن شوند. این عوامل عبارتند از:

  • استرس
  • رژیم غذایی نامناسب
  • عدم داشتن خواب کافی و باکیفیت
  • مصرف دخانیات و الکل
  • بی تحرکی و عدم داشتن فعالیت ورزشی
  • ننوشیدن آب کافی
  • و …

موارد نام برده شده نه تنها روی جوش، بلکه روی سلامت کلی پوست تاثیرگذار هستند و ارتباط غیر مستقیم با بسیاری از مشکلات پوستی از جمله خشکی، پیری زودرس و آکنه دارند. بنابراین برای داشتن پوست سالم و زیبا، باید سبک زندگی سالمی نیز داشته باشید.

چگونه جوش پیشانی را درمان کنیم؟

استفاده از محصولات کنترل کننده چربی، ضد جوش، ضد التهاب و لایه بردار در کنار هم، بهترین راهکار برای درمان و پیشگیری از جوش پیشانی هستند. برای گرفتن بهترین نتیجه از این محصولات باید سایر محصولات روتین پوستی شامل ضد آفتاب، شوینده، تونر، آبرسان و مرطوب کننده نیز مناسب برای پوست مستعد جوش انتخاب شوند.

در این باره حتما مشاور پوستی شما باید تشخیص دهد که پوستتان از نوع چرب مستعد جوش است یا مختلط مستعد جوش زیرا محصولات روتین پوستی هر کدام از اینها، متفاوت از دیگری است و تشخیص اشتباه می‌تواند باعث تشدید خشکی پوست یا بروز آکنه‌های بیشتر روی سایر نقاط صورت شود.

محصولات کنترل کننده چربی و ضد جوش

برای مقابله با جوش‌های پیشانی، محصولات کنترل کننده چربی و ضد جوش را به روتین پوستی خود اضافه کرده و روزی دو تا سه مرتبه استفاده کنید. محلول ضد جوش بیوتی درما، سرم نیاسینامید بالانس و ژل ضد جوش فوری نوتروژینا که باید به صورت موضعی روی جوش‌ها زده شود، جزء بهترین محصولات برای درمان و جلوگیری از جوش پیشانی هستند.

لایه بردار و اسکراب

درمان جوش پیشانی بدون لایه برداری امکان پذیر نیست و محصولات ضد جوش و لایه بردار مکمل یکدیگر برای از بین بردن جوش پیشانی هستند.

با انجام لایه برداری منظم، سلول‌های مرده و قدیمی پوست از بین می‌روند و هیچ فرصتی برای تجمع آنها در منافذ باقی نمی‌ماند. همچنین پوست روشن و شفاف شده و به تنظیم چربی آن کمک می‌شود. لایه برداری علاوه بر رفع جوش پیشانی، به از بین رفتن جای جوش باقی مانده روی پوست نیز بسیار کمک می‌کند.

مقالات مرتبط: لایه برداری پوست چه فوایدی دارد؟

عوارض درمان خانگی جوش های پیشانی

در منابع مختلف روش‌های خانگی زیادی برای درمان سریع جوش پیشانی معرفی شده‌اند که انجام هیچ کدام را به شما توصیه نمی‌کنیم به چند دلیل:

  • در ماسک‌های خانگی دوز و غلظت ترکیبات، مشخص و استاندارد نیست و امکان آسیب به پوست و بروز حساسیت وجود دارد.
  • دستورالعمل‌های خانگی هیچ کدام علمی نیستند و نه تنها اثربخشی ندارند، بلکه ممکن است جوش‌های پیشانی را تشدید کنند.
  • از آنجا که هیچ پشتوانه علمی برای روش‌های خانگی وجود ندارد، ممکن است ترکیبات به کار رفته در ماسک‌های خانگی با هم تداخل داشته باشند.
  • بر خلاف محصولات پوستی که بر اساس نوع پوست تقسیم بندی می‌شوند، در تهیه ماسک‌های خانگی چنین تخصصی وجود ندارد و نوع پوست در نظر گرفته نمی‌شود.
  • از آنجا که ماسک‌های خانگی توسط افراد غیرمتخصص معرفی می‌شوند، هیچ آگاهی درباره عوارض آنها وجود ندارد و به مخاطب هم چیزی در این باره گفته نمی‌شود. به عنوان مثال در بسیاری از منابع، سرکه سیب یا آبلیمو به عنوان لایه بردار طبیعی برای درمان جوش پیشانی معرفی می‌شوند. در حالیکه احتمال سوزش و حساسیت با این ترکیبات بسیار بالاست و چون پوست را نسبت به نور خورشید حساس می‌کنند، می‌توانند باعث بروز لکه‌های تیره روی پوست شوند.

جوش های ریز و زیر پوستی پیشانی

یکی از شایع‌ترین انواع جوش روی پیشانی، جوش‌های ریز زیر پوستی هستند که پروسه درمانی کمی سخت و زمان بری دارند و با روش‌های عادی مانند استفاده از پماد یا کرم ضد جوش درمان نمی‌شوند!

علت:

بسیاری از عوامل مانند عدم پاکسازی صحیح پوست، خوابیدن با آرایش، استفاده از لوازم آرایشی و پوستی کومدون زا و … باعث انسداد منافذ پوست می‌شوند. در نتیجه سبوم یا همان چربی طبیعی پوست راهی برای خروج و آمدن رسیدن به سطح پوست پیدا نکند. این چربی در لایه‌های زیرین پوست باقی می‌ماند و جوش‌های زیر پوستی را تشکیل می‌دهد.

درمان:

برای درمان جوش‌های ریز و زیر پوستی روی پیشانی باید ابتدا از اسیدهای لایه بردار مانند آلفا هیدروکسی اسیدها استفاده کنید. این ترکیبات با حذف سلول‌های مرده و جایگزینی سلول‌های سالمف سرعت گردش سلولی را افزایش می‌دهند و جوش‌های زیر پوستی را به سطح پوست می‌آورند. سپس برای درمان جوش‌های رونمایی شده باید از محصولات ضد جوش قابل استفاده شود.

سرم لایه بردار بالانس یکی از بهترین محصولات برای از بین بردن جوش‌های زیر پوستی پیشانی است. این سرم حاوی ۱۰% آلفا هیدروکسی اسید و ۲% بتا هیدروکسی اسید می‌باشد که در کنار هم، بیشترین تاثیر روی درمان جوش‌های زیر پوستی را دارند.

مقالات مرتبط: آلفا هیدروکسی اسید چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

چند نکته پایانی برای مقابله با آکنه پیشانی:

  • حتما در روتین پوستی خود از تونر استفاده کنید. تونر با پاکسازی عمقی پوست از انسداد منافذ و ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند.
  • ضد آفتاب را جدی بگیرید به ویژه اگر از محصولات ضد جوش و لایه بردار استفاده می‌کنید.
  • در شرایطی که پوست دچار کم آبی می‌شود، امکان تشدید آکنه پیشانی وجود دارد زیرا در پاسخ به کم آبی پوست، غدد چربی شروع به تولید سبوم بیشتر می‌کنند. پس حتما از آبرسان مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

ممنون که تا پایان این مطلب همراه ما بودید. اگر همچنان سوالات بیشتری درباره جوش پیشانی دارید که بی پاسخ باقی مانده، می‌توانید در قسمت دیدگاه بنویسید تا مشاورین آرسس بیوتی پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول:

علت اصلی جوش پیشانی در بزرگسالی چیست؟

تعداد غدد چربی بیشتر و تولید سبوم بیش از حد در ناحیه تی زون که پیشانی نیز شامل آن است، علت اصلی آکنه پیشانی در بزرگسالان می‌باشد.

آیا درمان خانگی برای جوش پیشانی وجود دارد؟

روش‌های زیادی برای درمان رفع جوش پیشانی معرفی شده‌اند که به علت داشتن عوارض جانبی و نداشتن پشتوانه علمی، انجام هیچ کدام توصیه نمی‌شود.